Internet of leaver net?

We kunnen niet meer zonder internet. Steeds meer zaken worden digitaal afgehandeld. Dat is handig en efficiënt wordt gezegd. In de praktijk hebben veel mensen moeite met het digitaal regelen van zaken. En dat zijn niet alleen ouderen zoals vaak wordt gezegd!
Laten we eerlijk zijn: niet alles leent zich voor digitaal afhandelen. ‘Dan kin it better net fia internet’. 

Ook bij notarissen speelt dit. Om mij heen zie ik dat er steeds vaker digitale diensten worden aangeboden. Persoonlijk contact is er dan niet of nauwelijks. Ook ik ga met mijn tijd mee en doe dingen digitaal, maar ik ga voor een combinatie van digitale verwerking van stukken en persoonlijk contact. In een persoonlijk gesprek komt vaak van alles ter sprake wat niet in een online vragenlijst staat. Een online vragenlijst is namelijk voor iedereen bedoeld. In een gesprek gaat het om u.
Neem bijvoorbeeld een verklaring van erfrecht. Die kan soms worden verkregen via een online dienst. Dat is op zich geldig, maar zonder persoonlijk gesprek wordt niet de voorlichting gegeven die nodig is en die gewenst is. Regelmatig adviseer ik cliënten niet alleen een verklaring van erfrecht te maken, maar adviseer ik ook over financiële gevolgen van en erfenis of ik help nabestaanden bij de belastingzaken of moeilijkheden tussen de erfgenamen. Met het vastleggen van vorderingen als een ouder overlijdt, kan bijvoorbeeld veel belasting en gedoe bij het tweede overlijden worden voorkomen. De vraag is of u dat weet als u digitaal zaken doet. Goedkoop en snel geregeld kan u dan op de lange termijn duur komen te staan.

Als u handig bent met de computer en wilt dat een notaris alleen doet wat u vraagt, kan een online vragenlijst u helpen. Als u liever een notaris heeft die met u meedenkt, kunt u prima bij mij terecht.